Låga doser av acetylsalicylsyra, ASA, kan minska risken för att insjukna i astma. Detta intressanta fynd rapporteras i en studie som egentligen hade som primärt mål att undersöka hur risken för hjärtproblem påverkades av ASA-intag bland friska män.
Undersökningen gjordes på över 22 000 friska manliga läkare i USA. Hälften av dem fick en låg dos ASA varannan dag under 4,9 år. I denna grupp insjuknade 113 i astma. I placebogruppen, som åt verkningslösa sockerpiller under samma tid, drabbades 145 stycken. Detta innebär att ASA-ätarna hade 22 procents lägre risk, och forskarna tror att ASA på något sätt hämmar utvecklingen av astma. Personerna i studien var mellan 40 och 84 år gamla, och riskreduktionen påverkades inte av vare sig ålder, kroppsmasseindex eller om männen var rökare eller ej.
Resultaten skall dock inte tolkas som att ASA hjälper mot symtom hos dem som redan utvecklat astma. Hos vissa astmatiker vet man att ASA istället kan förvärra problemen.
Eftersom denna studie inte i första hand var utformad för att undersöka astmarisken måste fler undersökningar göras för att säkerställa resultaten. ASA-effekten för att skydda mot hjärtinfarkt visade sig för övrigt vara så stor att undersökningen fick avbrytas i förtid.
Källa American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine
<<Tillbaka