logotyp www.astma.com

Fisk och fullkorn minskar astmarisk bland barn

Teorin att astmautveckling kan påverkas genom barnens matvanor har fått nytt stöd av en holländsk studie. Resultaten tyder på att en diet som är rik på fisk och fullkornsprodukter minskar risken för astma.

 

De holländska forskarna har studerat nästan 600 barn i åldrarna 8-13 år. De såg att den fjärdedel barn som åt mest fullkornsprodukter hade 54 procent mindre risk att drabbas av astma än den fjärdedel som åt minst fullkorn. Motsvarande siffra för storkonsumenter av fiskprodukter var 66 procent minskad risk.

Forskarna tror att ett högt intag av såväl fullkornsprodukter som fisk kan skydda mot astma bland barn, men kan inte dra några slutsatser om orsakssambandet.

De efterlyser fler studier som undersöker kopplingen, och som även tar reda på om en förbättring av luftvägsinflammationen erhålls om matvanorna förändras till det bättre.

 

 

Källa: Thorax 2006; 61: 1048-1053 via AZ-Air

 

 

<<Tillbaka