Om blivande mödrar får i sig för lite E-vitamin under graviditeten ökar risken för att deras barn ska få astma. Detta visar resultaten i en ny engelsk studie.
I undersökningen följde forskarna 2000 kvinnor, från den tidiga graviditeten tills deras barn var två år. Barnen till de kvinnor som under graviditeten ätit en E-vitaminfattig kost hade, i större utsträckning än övriga, besvär med pip och väs i bröstet i samband med infektioner.
En ny uppföljning visar att dessa barn, som nu hunnit bli fem år gamla, också i högre utsträckning har utvecklat astma. Bland annat sågs att de barnen vars mödrar åt minst E-vitamin löpte mer än fem gånger större risk att tidigt utveckla astma än barnen till de mödrar som åt mest E-vitamin.
Barnens egna matvanor påverkade inte astmarisken. Forskarna menar att mer forskning behövs kring matvanor och eventuella fördelar med kosttillskott under graviditeten, för att minska risken för att de blivande barnen ska utveckla astma.
E-vitamin finns bland annat i vegetabiliska oljor och margarin, nötter, mandel, vetegroddar, fet fisk, ägg, fullkornsprodukter och en del mörkgröna grönsaker som broccoli och brysselkål. Vid långtidsförvaring, även i frysen, försämras E-vitaminhalten avsevärt.
Källa: American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine
<<Tillbaka